Heerlijk welkom bij Albert Heijn in Nuland!






Geschiedenis Albert Heijn Nuland

De Albert Heijn winkel zoals u die nu kent, is voortgekomen uit een klein kruidenierswinkeltje dat ooit in Nuland stond. Het begon allemaal toen Jan en Nelleke Zwanenberg samen een winkel starten aan huis in 1935.

 

Uitbreiding en vernieuwing

Vanuit een kleine winkel aan huis in de Duyn en Daelseweg groeit de winkel uit tot een echte supermarkt. De winkel wordt diverse malen verbouwd en met de formule Kroon wordt in Nuland de zelfbedieningszaak geïntroduceerd. Een revolutie: klanten werden niet meer ?n voor ?n bediend, maar konden zelf met een mandje langs de schappen. Daarna volgden de formules Boxer en Pryma. In 1969 werd de winkel van Jan en Nelleke Zwanenberg overgenomen door hun zoon Han Zwanenberg, die in 1993 de formule veranderde naar Albert Heijn.


Betrouwbaar, kwaliteit en service

"De klant is koning" is een oude waarheid in ons vak. Die waarheid loopt als een 'blauwe' draad door onze geschiedenis. Want ondanks de verschillende vlaggen die aan het pand hebben gewapperd is het enthousiasme van Zwanenberg en zijn principes betrouwbaarheid, kwaliteit en service gebleven. En tot op de dag van vandaag hebben we deze principes hoog in het vaandel.


Een winkel voor iedereen

38 jaar later zette Han Zwanenberg een belangrijke stap. Op 1 januari 2007 is Albert Heijn Nuland overgenomen door dochter Rianne Rovers en zoon John Zwanenberg. Met de winkel van vandaag bieden we een ruime keuze, dagelijkse inspiratie en hoge kwaliteit. Onze 60 medewerkers spelen daarin een centrale rol. Zij staan dag in dag uit voor onze klanten klaar.


Geschiedenis in detail

1935 Hoe het begon

●   Jan en Nelleke Zwanenberg starten op 26 september een kleine kruidenierszaak aan de Singel in Nuland. 

1940 Tweede Wereldoorlog

●   11 mei 1940: Een Bombardement verwoest de winkel aan de Singel. 

1944 Geboorte Han Zwanenberg

●   14 mei: geboortedag zoon Han 

●   Met vrouw en 2 kinderen verhuist Jan Zwanenberg naar de Hoogstraat 13 in Nuland. Kort daarna verhuisden ze naar Hoogstraat 9.

1948 Nieuwe winkel 

●   Nieuwe winkel aan huis aan de Duyn en Daelseweg 26 in Nuland. De winkel is ongeveer 35 vierkante meter groot.

●   De winkel krijgt de formule Kroon.

1956 Uitbereiding winkel 

●   De winkel aan huis krijgt een uitbereiding en gaat van 35 vierkante meter naar 49 vierkante meter.

●   Met de formule Kroon wordt in Nuland de zelfbedieningszaak geïntroduceerd. Een revolutie: klanten werden niet meer één voor één bediend, maar konden zelf met een mandje langs de schappen.

1966 Uitbereiding winkel 

●   De winkel aan krijgt weer een uitbereiding. Dit keer een grote en gaat van 49 vierkante meter naar 154 vierkante meter.

1970 Jan en Nelleke geven leiding over

●   Zoon van Jan en Nelleke Zwanenberg Han zet het familiebedrijf voort.

●   Huismerk van Kroon wordt geïntroduceerd: Attracta

1973 Jan en Nelleke geven leiding over

●   Het assortiment krijgt een afdeling aardappelen, groente en fruit (AGF) en voorverpakt vers vlees.

●   In dit jaar krijgt de winkel een verkoop oppervlakte van 210 vierkante meter.

1975 Zwanenberg bestaat 40 jaar

●   Het feest wordt groots gevierd met diverse aanbiedingen.

●   Het personeelsbestand telt 6 personeelsleden.

1979 Oprichter Jan Zwanenberg overlijdt

●   Jan Zwanenberg, in de volksmond Jantje, overlijdt op 16 juni.

1981 Nieuwe formule

●   De druk van de concurrentie wordt alsmaar groter. Een totaal nieuwe winkel, een nieuwe aanpak en een breder assortiment is noodzakelijk.

●   De tientallen jaren gevoerde naam Kroon maakt plaats voor Boxer

●   Het personeelsbestand telt 12 personeelsleden.

1985 Halve eeuw

●   Zwanenberg bestaat 50 jaar. In de Boxer folder bedanken ze de klanten voor 50 jaar klandizie en belonen ze met diverse feestaanbiedingen. 

1987 Pryma

●   Boxer veranderd zijn naam in Pryma. De winkel aan de Duyn en Daelseweg 26 krijgt een nieuw uiterlijk.

●   Omzet per week: 115.000 gulden

●   Klanten per week: 3100

1991 Tweede winkel

●   23 mei: Zwanenberg opent een tweede winkel in Volkel. De winkel komt net als in Nuland onder de naam Pryma. Kort erna wordt de winkel in Volkel 

gesloten.

●   Pryma Nuland wordt eerste van Nederland in de Van Eerd competitie voor de beste Pryma. Het sterke punt van deze supermarkt is de klantvriendelijke sfeer, gestimuleerd door de persoonlijke leiding van het bedrijf.

●   Het personeelsbestand telt 14 Full-timers en 14 Part-timers.

1993 Formule Albert Heijn maakt intrede

●   Met 450 winkels is de Albert Heijn Formule een grote in Nederland. Zwanenberg sluit zich dit jaar aan bij de Albert Heijn Formule en een ombouw volgt.

1997 Introductie Bonuskaart

●   Alle klanten kunnen een gratis Bonuskaart aanvragen, waarmee ze van aanbiedingen bij Albert Heijn Nuland kunnen profiteren.

1998 Gloednieuw pand

●   18 april: de winkel sluit aan de Duyn en Daelseweg 26 na 50 jaar.

●   22 april: opening gloednieuwe winkel aan de Kerkstraat 8.

2003 Oprichtster Nelleke Zwanenberg overlijdt

●   Nelleke Zwanenberg overlijdt op 26 maart.

2006 Start website ah-nuland.nl

●   1 oktober: Albert Heijn Nuland krijgt met www.ah-nuland.nl een plek op het steeds populairder wordende internet. 

2007 Overname

●   Op 1 januari draagt Han Zwanenberg de leiding over aan zijn zoon John Zwanenberg en dochter Rianne Rovers. 

     Han Zwanenberg heeft 38 jaar de leiding gehad over het familiebedrijf.

●   1 juni: De naam Albert Heijn Zwanenberg maakt plaats voor Albert Heijn Nuland. Een nieuw logo wordt geïntroduceerd.

●   Het personeelsbestand telt 52 personeelsleden.

2008 Bezorgdienst van start

●   Albert Heijn Nuland bezorgt de boodschappen op een gewenst tijdstip.

●   Op 26 mei wordt de nieuwe bezorgauto in gebruik genomen.

●   Omzet per week: 130.000 euro

●   Klanten per week: 7600

2010 Zwanenberg viert 75 jaar bestaan

●   Een feestelijk jaar met voor de klant veel jubileum voordeel.

●   Voor het jubileumjaar lanceert Albert Heijn Nuland een tijdelijke website www.75jaarzwanenberg.nl.

2011 Start webwinkel

●   23 maart: ah-nuland.nl krijgt een online boodschappen webwinkel. Klanten kunnen in de boodschappen webwinkel meer dan 3000 producten bekijken en bestellen. Albert Heijn Nuland bezorgt de boodschappen op een gewenst tijdstip thuis.
●   December: het magazine Allerhande is ook digitaal verkrijgbaar in de App Store. Via de app kan makkelijk door de verschillende nummers worden gebladerd.

2012 125 jaar bestaan

●   het assortiment in de webwinkel is ruim verdubbeld. Klanten kunnen meer dan 6500 producten bekijken en bestellen.
●   Albert Heijn bestaat 125 jaar. Dit jubileum viert het bedrijf met de klanten. Er komen speciale 125 jarige jubileumproducten uit.
●   November: introductie bol.com afhaalpunten bij Albert Heijn Nuland. Klanten kunnen hun bol.com bestellingen afhalen bij de infobalie
●   November: toevoeging afhaalpunt boodschappen webwinkel. Online bestelde boodschappen kunnen op een moment dat de klant het beste schikt opgehaald worden in de winkel.

2013 Introductie AH BASIC

●   April: Albert Heijn start met een nieuw eigen merk, AH BASIC en neemt afscheid van Euro Shopper. Met AH BASIC bieden we de vertrouwde AH-kwaliteit voor de laagste prijs. Vanaf nu voert Albert Heijn vier eigen merken: AH BASIC, AH Huismerk, AH Excellent en AH puur&eerlijk.
●   April: Athuys is de nieuwe non-food webwinkel van Albert Heijn Nuland. Klanten kunnen per post laten bezorgen of ophalen in de winkel.
●   September: als extra service is de winkel voortaan elke zondag geopend van 12.00 - 17.00 uur.
●   21 oktober: Albert Heijn introduceert een nieuwe Bonuskaart. De nieuwe Bonuskaart biedt toegang tot de vertrouwde Bonuskortingen én de mogelijkheid om persoonlijke aanbiedingen te ontvangen als de Bonuskaart online geactiveerd wordt.

2014 Medewerker Els overlijdt

●   Maart: eerste editie van het gloednieuwe tijdschrift AllesVoor. Gemaakt door Albert Heijn & bol.com. Beide winkels hebben samen het grootste assortiment en voor elk moment van het jaar. Acht keer per jaar kunnen klanten het magazine gratis meenemen uit de winkel en op ah.nl doorbladeren.
●   Els van der Ven- Donkers overlijdt op 2 augustus 2014. Els is medewerker bij Albert Heijn Nuland en is ruim 29 jaar in dienst geweest. Els was enthousiast, collegiaal, kritisch en belangstellend naar anderen toe. Ze was op elke afdeling in de winkel inzetbaar en een voorbeeld voor andere medewerkers. Om haar de laatste eer te bewijzen rijd de rouwstoet op de dag van crematie langs de winkel.
●   De populaire supermarktmanager meneer van Dalen neemt na 10 jaar afscheid van het Nederlandse publiek. Op 30 december is Harry Piekema nog één keer te zien in een speciaal samengestelde Albert Heijn commercial.